Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

25. mars 2011

Er det et skjørt? Er det en hals? Eller er det en poncho?

Det begynte som et skjørt. Når jeg strikket det, var det meningen at det var et skjørt det skulle være. Jeg hadde strikket denne bodyen og tenkte at hun måtte jo ha en under del til den. Hva lærer man ikke etterhvert som mor.... jo, bl.a. at en del plagg bare er helt unødvendige og upraktiske. Dette "skjørtet" er bare blitt brukt som skjørt en gang, og det var lenge etter at hun hadde vokst ut av bodyen og det var kun for å få noen bilder av "skjørtet".
Jeg fant ut at det passet som hals til meg, men jeg brukte det aldri som det heller, følte meg ikke helt komfortabel med denne halsen. Den var likson ikke helt meg.

Men som poncho/hals til Ylva er den blitt brukt mye. I vinter er det som på bildet over hun er blitt kledd på for å bli lagt ut i voksiposen i vognen for å sove. Da har luen holdt hodet og ører varme, og ponchoen dekket hals og skuldre, resten har vært nedi posen og jenta har vært varm og god (jo hun har hatt vanter og, men de ble ikke tatt på før hun var godt tullet inn i posen og klar for å sove, ellers ble det krig).


 







Oppskrift: Skjørtet ble strikket på frihånd, og jeg forsøkte å skrive ned underveis hvordan jeg gjorde, men jeg må beklage at jeg tydeligvis ikke helt fullførte, så hvordan jeg strikket den nederste borden har jeg ikke fått med, og jeg husker det ikke heller. Men jeg legger ved starten, så får en finne på sin egen bord viss noen har lyst å strikke likt.Jeg garanterer ikke for andre feil og mangler i oppskriften.
Garn: Sandnes garn mini alpakka
Pinner: 2,5 eller 3


Her er mine strikke notater fra jeg strikket dette skjørtet: 
Oppskrift skjørt:
Legg opp 100 masker på en rundpinne.
Strikk vrangbord 2 r. - 2 vr. I ca 6 cm.
Gå over til å strikke 3 r. – 1 vr.  I 3 runder.
Strikk 3 runder bare rett sett merketråder  for hver 10 masker.
På neste runde økes det med en maske ved merketråd nr. 1 – 3 – 4 – 6 – 8 og 9 (hopp over økning ved merketråd 2 – 5 – 7 og 10).
Strikk 4 runder rett.
Øk  med en maske ved hver merketråd på 5. Runde x 3
 4. Runde x 3
På 3. Runde x 4
Ved neste 3. Runde økes det slik at det er 22 masker mellom hver merketråd.
Ved neste 3. Runde økes det  med 2 masker ved hver merketråd (ved tråden strikker du en maske vanlig før du øker med en maske, ved neste tråd øker du med en maske når du har en maske igjen før merketråden, så strikker du 2 vanlige masker en før og en etter merketråden og så tar du opp en ny maske før du fortsetter bort til neste merketråd og gjentar det samme der.
Strikk to runder uten økning.
Strikk kantborden .

1 kommentar: