Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

26. januar 2016

Julekjolen

 Årets julekjole var vi flere som ble fornøyde med :) 

Ganske stolt over at denne er hjemmesydd og jeg er også fornøyd med at den har noen spesialløsninger som ser ut til å fungere godt. Blant annet så er tyllskjørtet festet med trykknapper under beltet noe som gjør at det er mulig å ta av når hun er lei av det og da har hun fortsatt en fin kjole med "silkeskjørt" i stede. På nyttår såg dette ut til å fungere veldig bra, på et tidspunkt seint utpå kvelden var det godt å få av seg tyllen. Sist hun hadde på seg kjolen fungerte det ikke like bra, da hadde hun klart å sette seg på skjørtet og dra i det samtidig slik at det rett og slett løsnet fra knappene, men da var det jo bare å knappe det på igjen. På silkebeltet er den øvre kanten sydd på fremme og ut til sidene, det brettes ned over kanten på tyllskjørtet slik at det skjuler den stygge kanten på tyllskjørtet. En liten ulempe med silkebeltet er at det er veldig glatt og en vanlig knute glir opp, men det ser ut til å være nok å knytte dobbelknute. Jeg hadde en utfordring med å vrangsy foret på overdelen og så snu over til retten, jeg vet det finnes noen triks på hvordan dette skal gjøres, de hadde jeg ikke for meg når jeg satt der med arbeidet så jeg fant mine egne små triks. Bra kjolen skulle holdes innen familien så kunne jeg la det gå med litt fiks og triks.
Oppskrift: Jeg brukte en kjole hun hadde fra før og tegnet av mønster på overdelen fra den. Forstørret den litt spesielt i lengden i livet for den andre kjolen er nokså kort der. Skjørtene sydde jeg bare selv på mål.
Stoff: Alle stoffene er kjøpt på stoff og stil. Paljett overdelen er foret med et vanlig jersey stoff.
Tilbehør: Trykknapper til å feste tyll skjørtet med kjøpt på kreaktiv. Svart strikk i livet på tyllskjørtet fra stoff og stil. En nål bak blomsten slik at denne kan tas av og på som en vil. Denne nålen er kjøpt sammen med smykketing (perler o.l.) på kreaktiv.
Konklusjon: Både jeg og jenta er veldig fornøyd med utseende på kjolen. Som nevnt tidligere så er jeg ekstra fornøyd med å ha avtagbart tyllskjørt, dette er også praktisk i forhold til vasking og det er praktisk i forhold til at det er mulig å bruke skjørtet for seg selv også. På den negative siden ser jeg at armhullene på kjolen ble litt i største laget så neste gang kan jeg sy dem litt mindre.

Gode ungene mine fine i julestasen. Her har Ylva tatt av tyllskjørtet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar