Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

10. februar 2011

Gamle strikkegenser prosjekter

Jeg rotet rundt i "tykke-gensere-skuffen" min og kom på at disse tre gensrene hadde jeg ikke blogget inn i arkivet mitt enda. Det er tre gamle prosjekter, fra da jeg var helt fersk strikkekjerring og før min "karriere" som småbarnsmor-strikker, men faktisk er de blitt brukt ganske så mye alle tre.


Den første genseren strikket jeg når jeg var student. Mor min ler når hun forteller om den gang jeg skulle strikke denne genseren. Jeg var student som sagt og hadde plutselig fått det for meg at jeg ville strikke, jeg hadde vel knapt tatt i strikkepinnene siden tekstilen på ungdomskolen, men det kunne da vel ikke være så forferdelig vanskelig vel. Så hjem på en liten ferie kom jeg med en drops oppskrift og en pose med noe forferdelig dyrt garn som min mor pleier påpeke. Og så kom spørsmålet "du mor, hvordan er det egentlig en strikker vrange masker?" Jepp! min gode mor himlet nok litt med øynene og tenkte på den stakker datteren som hadde tenkt å strikke en hel genser. Men det er løye med det, denne datteren her er ofte slik at viss hun har satt seg i hodet at det er noe hun skal få til så ordner det seg nok skal du se. Genser ble det, varm og god var den og mye brukt ble den. Kan jo se at det er noen år siden for hadde jeg strikket den nå ville den nok blitt en del lengre, men det skulle vist være slik på den tiden.



Oppskriften på genseren finner dere her
Garn: Ull-flamè fra drops garnstudio
Pinne strørrelse 10




Senere hadde jeg en periode da jeg nesten bare heklet og det var helst det jeg kunne. Da laget jeg denne vesten og luen. Jeg har en langarmet svart bomullstrøye under her så det gjør det litt vanskelig å se, men det er en vest som slutter med svart vrangbord på skuldrene.



Oppskrift: Også her er oppskriften fra Drops garnstudio og finnes her
Garn: Drops garnstudio sitt eskimo garn.
Pinne størrelse og heklenål størrelse: 8



Til slutt kommer det enda en god og varm genser, den var god å ha den vinteren jeg var gravid for det var ingen problem å klemme den voksende magen inn i den elastiske genseren. Hvor vakkert det var kan en derimot spørre seg om. Foto av svart er vanskelig å få bra, så viss en er nysjerrig på hvordan den skal se ut er det sikkert bedre å ta en titt på oppskriften på drops der den er strikket i grått.


Oppskrift på hettegenseren finner dere her og er fra drops garnstudio.
Garn: Oppskriften var for drops eskimo garn, men jeg vet jeg strikket med Sandnes garn sitt alfa garn, er litt usikker på om jeg måtte gjøre noe særlig justeringer for å få det til å fungere fint.

1 kommentar:

  1. Vad mycket fint du stickar! Här är en till som stickar, även om jag sällan skriver om det i bloggen.

    SvarSlett