Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

9. september 2011

Mamma astrup pannebånd

 IMG_0889

Jeg går i en forening der de fleste av oss pleier å sitte å strikke når vi er i foreningen. En gang her tidlig i vår skulle vi være hos en av foreningsdeltagerne samtidig som hun hadde besøk av sin bestemor. Bestemor syntes viss nok at dette bare var stas for da kunne hun også få være med i strikkeforening, hun hadde jo strikket all verdens masse flott opp igjennom tiden. Det som var ekstra spennende var at denne bestemoren var en reser på en strikke teknikk som blir kalt “mamma astrup” eller “mor astrup” og som ingen av oss unge kjente til fra før. Så plutselig satt vi der og lærte en ny teknikk hele gjengen :) Kanon gøy!

Nå er det slik at jeg kommer fra en husflid familie og både min mor og min moster er to husflidsdamer flittige som få. De har prøvd det meste og kan utrolig mye. Jeg og søsteren min snakket i sammen og var enige om at vi ikke hadde sett noen av dem strikke i denne teknikken, tenk så tøft viss vi nå faktisk kunne en teknikk de ikke kjente til…… Vi var enige om å ta en sjangs og så strikket vi hvert vårt pannebånd som de kunne få til hver sin bursdag som begge er i august. Første dame ut var min moster, hun fikk pannebåndet søsteren min hadde strikket (likt dette men i rødt og hvitt), kikket på det og kommenterte at “åja… det var sånn teknikk der en strikket med to farger og måtte klippe av tråen i enden.” Jo da det stemte det, og hun hadde strikket en hel jakke til datteren en gang for mange år siden i denne teknikken, så da var plutselig ikke pannebåndet så imponerende.

Det bli litt bedre klaff hos vår mor som fikk dette pannebåndet. Hun kommenterte det ikke så mye først, men når hun fikk et lite sjult hint om at hun burde ta en titt på teknikken ble hun litt mer interessert og måtte inrømme at dette hadde hun ikke vært borti før, Jippi! det var jo målet.  :-)

Så hvordan har vi da strikket det? Et lite forsøk på å forklare hvordan, om ikke annet enn for at jeg selv lettere skal kunne huske det til en annen gang.: Det er strikket i riller og blir strikket annen hver pinne med annenhver farge (Greit med pannebånd som en kan strikke rundt, men viss en strikker noe frem og tilbake må en klippe av tråden for hver pinne fordi den skal begynnes med i andre enden igjen neste gang. På den måten får en frynser i hver ende og det er forsåvidt praktisk viss det er skjerf en strikker for da er det ferdig frynset med en gang.) Grunnfargen (som her er brunt) strikkes bare vanlig vrangt, mens mønsterfargen som her er hvitt strikkes rett, når en kommer til de maskene som skal være mønster tar en bare over masken fra forrige pinne uten å strikke den slik at den forblir grunnfargen, så strikker en videre neste maske med mønstrefargen igjen og fortsetter slik. Bestemor fortalte at det vare bare å tegne mønsterborder selv, men det en måtte være obs på var at det ikke kunne være mer enn en maske med mønster etterhverandre, dette gjelder både sidelengs og over hverandre (for de som er godt kjent i rutepappir spillet “senk båter” vil det si at en kan bare ha en rutes båter i mønsteret, men det er lov å sette neste båt diagonalt for de eksisterende ellers må det være minst en rute mellom hver båt. For de som ikke er kjent med dette spillet ble nok dette bare enda mer forvirrende.) Uansett viss noen prøver seg på å få til dette etter min beskrivning og faktisk får det til så er jeg mektig imponert! (da du faktisk si i fra), men jeg tror jeg selv har nok stikkord til å klare å finne frem igjen til hvordan jeg gjorde viss jeg skal strikke slik flere ganger.

Mønster: etter et pannebånd som vi fikk låne fra “bestemor”

Garn: Det brune garnet er Drops sitt alpakka, Det hvite garnet er et Dale baby ullgarn.

Pinne str. 3

Konklusjon: Veldig gøy og spennende å lære en ny strikketeknikk! Jeg er ikke sikker på at det ble en favoritt, men litt stilig var det jo. Ikke særlig vanskelig, men litt pottel viss en ikke strikker rundt. Selve pannebåndet var jeg så opptatt av at jeg ikke skulle felle av for stramt, med det resultatet at det helst ble litt vel løst øvert, men min mor som lett blir litt varm i hodet syns det var perfekt med et pannebånd slik at hun kunne få litt frisk luft der hun blir varmest.

1 kommentar: