Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

31. januar 2012

Kjole for bursdagsfest

Invitasjonen til bursdagsfest kom på sms og kombinasjonen av å ikke vite hva jeg skulle ha på meg, ha lyst på noe nytt og ha lyst til å sy noe til meg selvIMG_1390b førte til at jeg satte meg med symaskinen og trikset sammen denne her. Den er etter Klinkekult sitt mønster på “sukkertøykjole” i boken “Made by me”.
Jeg klippet først mønsteret i et billig ikea lerret stoff og justerte på mønsteret slik at det passet noe bedre til meg. Så satte jeg i gang å klippe og trikse. Jeg hadde egentlig tenkt å ha det blomstrete stoffet på armene og det ensfargete på bryst og rygg slik som det er i eksempelet i boken, men hadde rett og slett ikke nok at det ensfargete stoffet til det. Jeg hadde så pass lite av dette stoffet at jeg måtte sy sammen flere deler for å lage store nok stykker til å sy armene av. Det fungerte derimot mye bedre enn forventet og jeg må lete for å finne de ekstra sømmene på armstykkene.

 

Oppskrift: er etter Klinkekult sitt mønster på “sukkertøykjole” i boken “Made by me”.

Stoff: Begge stoffene er kjøpt på textart.no. Det ensfargete stoffet er et babycord fløyel stoff i en litt spesiell brungrønn farge, som ser brunt ut i noe lys og grønt i andre. Det blomstrete stoffet er et bomullstoff i mørk turkis med hvite blomster.

Konklusjon: Nokså fornøyd med kjolen. Jeg synes fargekombinasjonen var bedre hjemme der det ensfargede stoffet så brunt ut enn når det fikk et mer grønnt preg, men det gikk greit uansett. Jeg kan godt tenke meg å lage flere etter dette mønsteret, men tror jeg enten ville lage den litt lengre eller litt kortere. Tror den ville være fin litt kortere da som en tunika å ha til bukse. Jeg kan også godt tenke meg å svinge det litt mer inn på ryggen enn det jeg har gjort slik at den ikke ser stor ut her.

5 kommentarer:

  1. Kjolen ser knallfin ut! Passer deg jo perfekt! Tydeligvis riktige endringer du gjorde. Lurt å klippe ut delene i billig lerret først. Bare så kjedelig, for man vil jo sy med de fine stoffene med en gang! Eller hva?

    SvarSlett
  2. Jeg syntes kjolen, og fargene, var veldig fin!

    SvarSlett
  3. Takk takk, det stemmer at det er kjedelig å sy i lerret først, og det er sjelden jeg gidder å ta meg bryet selv om jeg vet det er lurt. Denne gangen hadde jeg fått ett veldig klart tips fra en annen som hadde sydd denne kjolen, at det kunne være behov for noen endringer så da klarte jeg å motivere meg til det :) Så fokuserte jeg på at det er en fordel at jeg ikke trenger å tenke på sånne ting som å klippe i riktig trådretning og sy ekstra fine sømmer og stryke sømmene og alt ekstra arbeid som en gjør når en syr på "ordentlig".

    SvarSlett
  4. Du, den ble veldig stilig i den kombinasjonen du har laget! Kjempeflott!! Jeg har akkurat fått boken til bursdagen og tenkte jeg skulle prøve meg på en slik jeg også :-)

    God helg!

    SvarSlett
  5. Kjempe flott kjole :) Skulle ønske at eg også var så flink til å lage kjoler til meg selv! Har laget noen skjørt da, men ikke kjoler. Ligger meg til som følger på bloggen din eg :) Ha en fin kveld videre !

    SvarSlett