Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

25. mars 2010

Kjempegode Eplescones

8 dl. hvetemel (eller 4 dl hvetemel og 4 dl med noe grovere mel).
1 ts. salt
4 ts. bakepulver
100 gram smør eller margarin
3 - 5 dl. finhakkede epler
1 - 3 dl. vann eller melk.

Stekes midt i ovnen i 10-15 min. på 250 grader.

Sett på ovnen.

Finhakk eplene (jeg har tidligere bare laget disse av friske epler, men forsøkte nå nylig å lage av eplebåter jeg hadde fryst og det gikk absolutt like bra :) ). - Jeg pleier fjerne kjernehus, men eller bare hive eplene i foodprocessoren til hakkings med skal og alt.

Bland mel, salt og bakepulver i en bolle. Arbeid smøret ut i det tørret slik at det blandes jevnt (ikke smeltet) og blir en grynaktig masse. Tilsett eplene og den mengden veske du trenger for å få en jevn og ikke alt for klisset deig. Rør raskt sammen.

Del deigen i 4 - 6 deler. Som hver trykkes ut til 1,5 cm. tjukke runde kaker og legges på bakepapir på et brett. Del hver av "kakene" i 4 "kakestykker" med en kniv slik at de blir lette å bryte av i den størrelsen når de er ferdig stekt. Putt dem i ovnen, stek i 10 - 15 min. Ta ut, vent litt........ spis og nyt :)

1 kommentar: