Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

6. juli 2011

Smikke mikke - ikke håndkled, men noen filler.

IMG_0228
I det siste har smikkene til litlå vært litt små, og jeg har lenge tenkt at det hadde vært genialt med smikker med “polohals” som hindrer at væske og mat som ikke treffer helt inn i munne gjør at hals runningen på bodyen blir våt og guggen. Disse tankene kombinert med en tur på IKEA, der jeg fant et håndkled som jeg synes var fint på fargen, men som jeg ble usikker på om ville passe på badet hos oss. For å si det slik, det gjorde det ikke og av den grunn ble det i stede smikke til vår lille.
Jeg hadde og nokså nylig snopet meg et tilbehør til den gode gamle bernina symaskinen min, et kantbåndapparat. Dette ble testet ut for å kante smikken, (helt ærlig ikke veldig imponert, tar for smalt bånd, noe som gjør at det ofte ikke sitter så godt på, hadde egentlig forventet at dette gikk an å justerer og velge forskjellige bredder. Syntes heller ikke det var så veldig lettvint, noe som absolutt var forventet at det skulle være, det var liksom litt av vitsen). En gammel t-skjorte ble klippet i stykker for å lage hals på smikken og vuolla maten er servert. Kantbåndet var den smaleste varianten (12 m.m. tror jeg) og det var litt trøbbel med at den ikke ville sitte ordentlig fast i frotteen, så jeg måtte sy en ekstra søm (sikk sakk variant) rundt det hele kanten og over i frotteen for at det skulle sitte ordentlig.  Når smikken var så stor som jeg ville ha den var det fortsatt litt igjen av håndkledet, det ble til filler.
IMG_0233
Lilla smikke og filler (3)
Mønster: Ingen mønster bare klippet :)
Stoff: Håndkled fra Ikea, skråbånd fra stoff og stil og en gammel t-skjorte til hals.
Konklusjon: God smikke som allerede har vært flittig i bruk. Jeg har nok vært litt for sparsommelig med t-skjorte stoffet, slik at den er litt trang å få over hodet, men det går greit og jeg tenker det sikkert vil gå enda bedre etter litt mer bruk. Kantbåndapparatet fikk ng-, men jeg får nok ta det frem og prøve igjen og se om vi blir bedre venner. Viss noen har noen egne erfaringer om slike apparater eller noen tips tas de imot med takk.


Ikke mitt stolteste sy øyeblikk, men siden kriteriene stemte sånn ca med månedens utfordring i utfordringsbloggen En utfordringsblogg for alle... kombinasjon av (fast og stretch stoff) tenkte jeg at jeg kunne like gjerne melde den på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar