Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

25. mars 2015

Hentesett til lillebror

Her kommer første lillebror bilde. Bildene er tatt på sykehuset like før avreise og hentesettet er på. Ganske fornøyd med at det passer som nokså greit, men likevel ser ut til at det kan brukes en stund. Jeg har gjort litt tilpassninger som bør forlenge varigheten noe, det er jo greit for de vokser jo så fort :)


Oppskrifter:

For å ta sokkene først er de strikket etter en oppskrif jeg fikk kopiert til meg en gang for lenge lenge siden. Den er veldig lett og har god passform. Den heter Madam Møller babysokker og jeg vet ikke hvor den egentlig er kopiert fra. Jeg har strikket snorene i slik at de blir mer elastiske og myke enn viss en tvinner dem ellers tror jeg for det meste jeg holdt meg til oppskriften. Perfekt nyfødt størrelse og nokså fleksible så de holder nok ca 1 mnd eller 2, men så må vi over på noen andre.

Buksa er strikket etter Sandnes garn sitt mønster 1211 Mix 0-4 år1211 Mix Barn 0-4 år , modell nr. 2. I den opprinnelige oppskriften er buksen strikket med knapper på hele innsiden av beina, men vi kom frem til at det ikke var noe vits. Det er mer styr å sitte å knappe opp alle knappene mellom beina enn å knappe opp to knapper på skuldrene og trekke den ned så jeg måtte gjøre litt om for å få den til å stemme ca i maskeantall når jeg da ikke ville ha knapperaden her og strikket den i et annet garn enn anbefalt (anbefalt garn var mini alpakka). Med litt ekstra lange vrangborder nede på beina og et ekstra knapphull på snorene på skuldrene tror jeg denne bør ha mulighet for å bli brukt i noen måneder før den er for liten (tenker at det går an å lage en ekstra knappehempe ytterst på skuldersnorene for å ha enda en størrelse å utvide til viss dette stemmer ut med beinlengden).

Lua er også strikket etter møstre fra samme hefte og modell 2. Jeg valgte å strikke runde snorer i stede for flate snorer, men ellers tror jeg jeg holdt meg sånn nokså greit etter mønsteret.








Jakken er strikket etter et mønster i Sandnes garn sitt hefte 1113 Lanett baby tema 6.1113 Lanett Baby

Jeg synes det var fint at jakken ikke hadde like tette striper som resten av settet. Det var et bevist valg, ikke bare fordi oppskriften sa det skulle være slik.

Garn: Sandnes garn sitt Alpakka silke. Veldig mykt og fantastisk godt. Jeg tenker også at dette kan være et bedre garn i forhold til bruk på sommer og vårdager i forhold til ull eller alpakkagarn. Men jeg tenkte at det ikke skulle håre noe og der tok jeg nok litt feil. Det er likevel ikke like mye hår av det som av alpakka garn, så jeg ville ikke tenkt to ganger før jeg valgte dette garnet på nytt til babysett.

Pinner: 2,5 på vrangborder og sokker. pinne 3 på resten.

Konklusjon: Veldig fornøyd. Godt i bruk. Mykt og godt og ser ut til å kunne brukes mer enn bare disse første ukene. Fargene er det storesøsteren som fikk velge når hun var med meg til garnutsalget og jeg er godt fornøyd med valget hennes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar