Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

2. mars 2015

Rislapper for restebruk.






Her om dagen hadde jeg alt for mye ris igjen etter et middagsmåltid, det er synd å kaste så mye mat og jeg funderte litt på hvordan jeg kunne bruke opp restene. Så når jeg fant en god løsning på det synes jeg det var fornuftig å skrive det ned her slik at jeg husker det til en annen gang.

Rislapper er gode enten en sikter seg inn på den søte eller mer middags varianten. Kan kombineres med pålegg eller andre middagsrester.

Jeg brukte:

4 egg
1,5 dl. sukker (kan nok være litt mindre viss det skal være mer middagsvariant)
1 ts salt
6 dl sur melk (jeg har sett i andre lappeoppskrifter at de også kan bruke søt melk, men da med bakepulver, greit alternativ viss en ikke har sur melk i kjøleskapet)
1,5 ts. natron
ca. 5,5 dl hvetemel (må sikkert tilpasses litt i forhold til hvor mye risrester en har)
ca 1 l. kokt ris (kan helt sikkert også bruke risengrøt i her, men da tror jeg jeg ville satset på den søte varianten lapper.

Og fikk av dette mange lapper! (i hvertfall over 25 stk.).

Kan smaksettes med kardemomme eller vaniljesukker om en vil.

Jeg vil gjerne forsøke å lage dem litt grovere en gang også for å få litt mer mat i dem, tenker at det må gå an å erstatte en del av hvetemelet med fibra, havremel, sammalt hvete eller havregryn for å få dem litt grovere, noe jeg tror vil passe like bra.

Fremgangsmåte:
Jeg vispet sammen egg og sukker.
Blandet natron i den sure melken.
Blandet eggeblandingen med hvetemel og salt og litt og litt mer av melken før jeg til slutt rørte inn risen. Røren ble bare bedre av å få stå litt før lappene ble stekt slik at risen får trukket litt ekstra fuktighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar