Velkommen til deg som har tatt en tur innom bloggen min.

Dette er en liten hobbyblogg. Jeg synes det er fint å ha et lite arkiv over mine hjemmelagde ting og tang. Håper den kan inspirere noen andre i sine hobbyprosjekter, prøver å få med hvor mønster og oppskrifter er tatt fra, men viss du har spørsmål så bare send meg en kommentar.

Veldig gøy viss du legger igjen en hilsen eller en kommentar.

2. januar 2011

Lilla strikket "ballongbukse"

Jeg kom på et tidspunkt frem til at vi hadde et så fint sett i lilla med lue og jakken som hun fikk av mosteren som hentesett og da hadde det vært veldig fint å ha en lilla bukse som hun kunne bruke sammen med dette. Det var inspirasjonen for å strikke denne buksen. Den skulle egentlig sett sånn ca. sånn som dette ut etter oppskriften:

Med en mønsterbord nederst og vrangbord som er brettet og tredd strikk i øverst. Men jeg synes det er best når det er vrangbord og den sitter tett inntil ankelen. Så jeg strikket videre etter mønsteret på beina og felte inn og strikket vrangbord her på "gefylen". Men buksen ble liggende en liten stund og jeg var ikke særlig fornøyd med den, syntes fasongen var veldig rar; vid i beina, stor over rumpa og veldig høy og vid i livet, skulle dette kunne brukes da? Det eneste jeg var fornøyd med var mønsteret nede på beina, det var det første så avansterte mønster jeg hadde strikket og fint synes jeg det ble, men hva hjelper vel det når hele buksa ble helt merkelig? 

Så en dag satt jeg å bladde i myk start boken der det er en ballongbukse som ser ganske deilig ut og jeg så muligheten for å gjøre om denne buksen til en ballongbukse ganske lett. I stede for å brette dobbel den øvre vrangborden og sette strikk i, lot jeg den være ekstra lang og heklet en runde helt øverst med fastmasker langs kanten og luftmasker som løkker jevnt langs hele kanten. Så strikket jeg en lang snor og tredde denne i løkkene og vips hadde vi en av de deiligste ballongbuksene. Den er vid og god over alt annet enn rundt anklene. Den går helt opp under armene og snoren er bare så super spennende å fikle med og bite i :0)


Buksen er som de andre tingene strikket i Sandnes garn sitt mini alpakka garn. Mønsteret er opprinnelig fra et av Sandnes garn sine hefter "Lanett baby 0914 0-4 år" tema 1(et veldig bra hefte, viss jeg skulle kjøpt bare et hefte med baby/barnestrikk så ville det vært dette heftet.), men det ble da altså noen små endringer i forhold til oppskriften.

1 kommentar: